אין ספק שלהפוך את הרעיון שבראש לתסריט אחד חכם, משמעותי והדוק, זאת עבודה בכלל לא פשוטה.
אז איך עושים את זה? איך עוברים משלב גיבוש הרעיון לאשכרה כתיבת הסצנה הראשונה?
ההצעה שלי היא להיכנס לתסריט שלכם בזום אין איטי וחכם. רוצים לנסות? אז הנה, לטעמי, שיטת העבודה התסריטאית המומלצת:
1. תתחילו בחשיבה על היסודות של התסריט: מה כל דמות רוצה, מה המכשולים שעומדים בפניה, מה היא באמת צריכה (תשוקתה הלא מודעת) ומה הקונפליקט העיקרי שמרחף מעל התסריט שלכם.
2. נסחו את הפרמיס/ הלוג ליין. אותו גרעין שמכיל את כ-ל הרעיון של הסרט/הסדרה שלכם ב-25 מילים ובהן דמות, קונפליקט ומהלך עלילתי.
3. המשיכו לסטפ אאוטליין של המבנה - השלב בו אתם מגלים איך תיראה, בכללי, העלילה של הסרט או הסדרה. כדי לבדוק שהמבנה נכון, כתבו קודם את הסצנות העיקריות (אקספוזיציה, מאורע מחולל, נקודת מפנה ראשונה, מיד פוינט, נקודת מפנה שניה, שיא וסיום). נסחו כל אחת במשפט אחד (סטפ אאוטליין) כדי לבדוק "מרחוק", בזום אאוט, שהכל מסתדר.
4. התחילו לכתוב את הסינופסיס – התקציר של הסרט או הסדרה - שבנוסף לסיכום העלילה, יחייב אתכם להתמודד עם שאלות כמו "על מה זה באמת?", "מה התמה של התסריט?" ו"מה אני מנסה בעצם להגיד פה?"...
5. בד בבד, התקדמו עם הסצנות הנוספות. אחרי שכתבתם את שבע הסצנות העיקריות שמופיעות בסעיף 3, כתבו (עדיין בשורה אחת) את השאר, ממש כל סצנה וסצנה בתסריט. בדקו שלכל אחת יש מקום וצורך ושיש יחס של נסיבתיות ביניהן.
6. אחרי שווידאתם שכל המבנה עומד, עברו לטריטמנט – הפירוט של כל סצנה וסצנה. אם עד כה היא היתה כתובה לכם בשורה, עכשיו זה הזמן להרחיב כל סצנה לפסקה (שכתובה "רגיל", לא כמו תסריט) ולבדוק שכל סצנה וסצנה עובדת בפני עצמה.
7. ואז, בסוף, עברו לתסריט המלא: הפכו כל פסקה של הטריטמנט לתסריט כתוב. זה הזמן להתפנן עם הדיאלוגים ולבנות עוד קומה לכל סצנה, מאחר ואתם יודעים שהיא במקומה והיא עובדת.
כמובן שמדובר בסוג של סודוקו - אולי העלילה שלכם תהיה פתורה, אבל תגלו את התימה רק בסוף, או שהמבנה יסתדר לכם בראש רק אחרי שתשחקו קצת עם סצנות תסריט כתובות, אבל ההסתכלות הזאת מרחוק והכניסה פנימה בזום אין איטי, תיתן לכם את האפשרות "לשלוט" על התסריט שלכם ובסוף להגיע ליצירה שלמה, יציבה ועשירה.
איך לכתוב תסריט טוב?
מזמינה אותך ללכת איתי צעד אחר צעד בכתיבת והגשת התסריט שלך
מקווה שזה עזר לכם. הנה גם וידאו עם הופעת אורח של פיקולינו.
ללמוד לכתוב תסריט וליהנות מהדרך
סדנאות תסריטאות עם דניאלה דורון