היופי בכתיבת תסריט קורה הרבה פעמים ברגעים האלה, כשהתסריט פשוט מתממש לנו מול העיניים מבלי שנצטרך לעשות כמעט כלום.

לרוב זה קורה בזכות הדמות שלנו - ברגע שיצרנו דמות ייחודית ומורכבת, רוב העבודה כבר נעשתה, כי התסריט כבר "יודע" מה אמור לקרות כשהדמות הספציפית הזאת נקלעת למצב המסוים הזה. 

אז איך אנחנו בוניםות דמות?

אני חושבת שהכי קל לחשוב על הדמות שלנו כעל מישהי שיוצאת למסע.

המסע הוא, כמובן, הסרט או הסדרה שלנו, הדמות היא הדמות הראשית והתיק שעל הגב שלה הוא שלל התכונות, המנהגים והאפיונים שנתנו לה.

כשאנחנו בוניםות דמות, אנחנו צריכים לברוא לה עבר, הווה ועתיד, שאיפות גלויות וסודות כמוסים, קשרים מיטיבים והרסניים עם דמויות אחרות, חצר אחורית בה היא מחביאה את כל השקרים שלה וכמובן - רצונות ומכשולים ברורים. המון דברים, הא?
אבל זה באמת מאוד חשוב ובגלל זה מומלץ להשקיע את כל הזמן שצריך בבניית הקרחון הזה שנקרא הדמות שלנו (בסרט או בסדרה, יראו  רק את קצה הקרחון). 

ואז, אחרי שיצרנו את הדמות שלנו (הייחודית והמורכבת, שאין עוד אחת כמוה בעולם, כן?) – אנחנו נותניםות לה דחיפה והופ, גורמים לה לצאת לדרך.

הדחיפה הזאת תהיה סצנת המאורע המחולל: הרגע בתסריט שמתחיל את הסיפור והוא, כמובן, יהיה משמעותי מאוד עבור הדמות.

למעשה, ברגע המאורע המחולל הדמות תיאלץ להתמודד עם מה שהכי מנוגד לה: 
דמות נאמנה תיאלץ לבגוד, דמות מוסרית תיאלץ לפשוע ועל דמות סגורה תיפול דמות אחרת, שתיאלץ אותה להיפתח.

כל דמות תצא במאורע המחולל להרפתקה שתשנה את חייה ותוביל אותה בסוף הסרט לצומת T בה תצטרך להכריע את ההחלטה הגורלית של חייה. 
מה שבטוח, את המסע הזה היא תסיים שונה מאוד מאיך שהתחילה אותו.



איך כותבים תסריט?

מזמינה אותך ללכת איתי צעד אחר צעד בכתיבת והגשת התסריט שלך

סדנת תסריטאות





ללמוד לכתוב תסריט וליהנות מהדרך
תסריטאות עם דניאלה דורון


הנה בלוג מצולם ובו דמות מזיעה עם קיטבג על הגב מתהלכת ברחובות תל אביב עם מדליה.

(כמובטח בבלוג, התשובה: חזרתי מסופ"ש חברות, בה הענקתי לכולנו מדליות, פשוט בגלל שאנחנו מהממות).